Trucks, bussen en lichte bedrijfsvoertuigen moeten een digitale tachograaf hebben. In alle nieuwe voertuigen is sinds juni 2019 de smart tacho 1 verplicht, de eerste generatie slimme tachograaf. In 2023 worden nieuwe regels voor de digitale tachograaf van de tweede generatie geïntroduceerd: de smart tacho 2. Wat betekent dit? En welke ontwikkelingen volgen de komende jaren? We zetten het voor u op een rij.
EDM_Tacho_tijdlijn

2023: invoering tweede generatie slimme tachograaf

In 2023 gaan nieuwe regels voor de digitale tachograaf in. Vanaf 21 augustus 2023 is de smart tacho 2 verplicht in nieuwe voertuigen. De smart tacho 2 heeft een aantal nieuwe functies, zoals een groter geheugen voor bestuurderskaarten. Ook worden grenspassages automatisch geregistreerd.

Medio 2024: automatische controle

Een belangrijk doel van de tweede generatie tachograaf is om fraude met de registratie van de rij- en rusttijden nog beter te voorkomen. Toezichthouders, zoals de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), controleren dat. Deze toezichthouders moeten vanaf augustus 2024 de beschikking hebben over apparatuur om slimme tachografen op afstand uit te lezen. Hiermee kan de ILT langs de weg tachograafgegevens beoordelen zonder dat een voertuig hoeft te stoppen. Het voordeel: de pakkans van overtreders gaat omhoog, terwijl chauffeurs die zich aan de regels houden niet onnodig hoeven te stoppen.

Eind 2024: chauffeurs moeten rij- en rusttijden van 56 dagen laten zien

Wordt een chauffeur staande gehouden bij een controle? Nu moet een chauffeur nog de gegevens over de rij- en rusttijden van de betreffende dag en de vorige 28 dagen laten zien. Vanaf 31 december 2024 verandert dit. Dan moet een chauffeur bij een controle alle gegevens kunnen laten zien van de lopende dag en de 56 dagen daarvoor.

Eind 2024: vervang oude tachograaf bijtijds

Uiterlijk eind 2024 moeten alle oude analoge of digitale tachografen in trucks die rijden op internationale transporten zijn vervangen door de smart tacho 2. Heeft uw voertuig een smart tacho 1? Dan moet deze uiterlijk 19 augustus 2025 zijn vervangen door een smart tacho 2 als u internationaal transport uitvoert.

Juli 2026: smart tacho 2 verplicht voor meer voertuigen

Alle voorgaande veranderingen gelden voor voertuigen met een toegestaan maximumgewicht van meer dan 3.500 kg, zoals Volvo Trucks en Renault Trucks. Vanaf 1 juli 2026 is de smart tacho 2 ook verplicht voor alle voertuigen waarvan het toegestane maximumgewicht meer is dan 2.500 kg. Steekt u bijvoorbeeld met uw Renault Master de grens over? Dan is dit voor u van toepassing.

Heeft mijn nieuwe truck de smart tacho 2?

Volvo Trucks en Renault Trucks, die zijn aangekocht bij Bluekens Truck en Bus , worden respectievelijk vanaf week 21 en week 23 geproduceerd met de smart tacho 2.

 

Heeft u vragen?

Neem contact met ons op